lördag 26 september 2009

DIY, att bygga om en säng

Problem:

Majas säng var lite stor för hennes rum. Vi bor iofs snudd på i ett slott, men vi kände att det var lite svårt att möblera om i hennes rum som vi ville ha det. Hon bör inte sova nedanför fönstret.

Åtgärd:

Kapa av hennes säng en halvmeter!
Under devisen "vad är det värsta som kan hända?" satte jag igång.


Jag började med att ta bort tyget från ramen.




Med bara lite onödigt våld slog jag bort ramen, den del som avslutade sängen, och ett par ev ribborna undertill. Sweet!





Pocketresorer visade sig heta det av en anledning, de låg helt lösa i sina små tygfickor. Bara att klippa upp och ta ut.




Under pocketresårerna var ett lager med fjädrar som satt ihop, fast inte värre än med tjock ståltråd. Avbitare löste det.




Runt sängen, för att stadga resårer gick en metallram. Bultsax klippte av den. Jag var lite orolig sängen skulle tappa spänst med den borta, men det gjorde typ ingen skillnad!
Såga av ramen...


Sätta dit den gamla ändbiten, skruva med feta spax!






Och sen, vika över tyg och häfta fast det! Skruva dit benen, och there you go!








Perfekt barnsäng till Maja!
90x150, vilket gör att man fortfarande kan ligga bredvid henne!


3 kommentarer:

Therese sa...

Bra jobbat!!!

Madde sa...

Fan Herman vad du är händig, jag blir riktigt imponerad :). Vet vem jag ska ringa till om jag får problem ;)

Ida sa...

Mr Handy Man! Kul med ett så detaljerat sängrenoveringsinlägg : )