tisdag 28 juli 2009

Varm och fuktig

Det blir man på Stockholms museer, uppenbarligen.
Eftersom målningen går sådär i regn, passade vi på att åka till Sthlm, för att:

1) Gå på Naturhistoriska Riksmuseet
2) Åka till Mammas boende och lämna pengar

Ettan blev av.

Rikshistoriska är ju kul, fast inte fullt så kul som jag mindes det. Det var väl kanske 20 år sen jag var där sist, och de hade gjort om! Va? WTF...?
Well, det kanske var på tiden, iofs.
Maja är nog i yngsta laget, iaf för utställningen med dinosaurieskelett, men hade mycket att se ändå.
För mig och Elin var det:

Varmt
Mörkt
Dålig luft
Varmt
Deprimerande lokaler

Plus att Maja var en smula ivrig, och kutade som hon var besatt.

Sen åt vi lunch på deras egen restaurang.

BIG MISTAKE!
A la Sovjet hade de först en kö för att betala, sedan en kö för att få maten.
Eller, skulor, eller blä, eller vad vi nu vill kalla det.
INTE GOTT, Veronica t.ex. skulle verkligen inte ätit det köttet, inte Maria I heller.
Jag är ju inte SÅ petig, så jag åt. Men det vankas inga stjärnor i Guide Michelin, där inte!

Dessutom hade nån idiot lagt sitt paraply rakt över typ tre stolar, och sen typ glömt det.
Perfekt, mitt i lunchruschen. Så, när vi ska gå tar jag med det, för att lämna i kassan.
Varpå, en liten toksur tant kommer fram och mer eller mindre rycker det ur mina händer!
"Det är MITT!" väser hon, och ser skitsur ut! Sen går hon argt därifrån, till platsen där hon och hennes familj suttit och ätit mat i minst en kvart! Was she retired? Oh yes, she was.

Efter den så kallade maten kändes det som vi rätt mätta (haha) på NRM.
Så vi styrde in mot stan, och förundrades över hur bra min GPS är. Elin gjorde eventuellt inte det...?
Djurgårdsbron, via valhallavägen, gick fort!

Målet var Aquaria, för att Maja (och vi) skulle få några djur som faktiskt rörde på sig oxå!

Skyltat dit? Nja... Fast av en ren händelse råkade jag svänga av på rätt ställe, hur grym är jag?

Parkering hade de oxå. Där var det fullt, och vi fick slåss med idioter som inte kan följa pilar om parkering.
Jag vann, såklart, före BMW-jävlarna. Kan tilläggas att jag idag valt Volvon för dagens transport, vinnare på världens smalaste parkeringsruta, bredvid en skitstor Audi Q7, en bil för killar med liten snopp. :)

Jag hade inte varit på Aquaria förut, och det var varmt. Och fuktigt. Inte helt oväntat när det är regnskogstema.
Men rätt kul ändå, speciellt när de har stora fiskar i en bassäng, som pappa hade i akvariet när man jag var typ 12.
Majas min när det simmar förbi en stor haj precis framför hennes ansikte var obetalbar, hon vart helt sjukt rädd! Men, hon fick Nemo-fiskar, Doris-fiskar, och lite annat smått och gott!
Trevligt ställe, lite litet, men helt ok.

Sen åkte vi hem, för jag var helt slut, och Maja hade tryckt på gnällknappen.
Väl hemma åt vi färskpotatissallad och inkokt lax. Mums!
Goskväll med frun, och Maja somnade rätt så snällt.

Typiskt bra dag!

Beställning inför resten av veckan:

Sol!


Inga kommentarer: